Όταν δοκιμάζεις ψυχολογική δυσφορία και κάποιος πραγματικά σε ακούει χωρίς να σε κρίνει, χωρίς να αναλαμβάνει την ευθύνη σου, χωρίς να σε βάζει σε καλούπια, αισθάνεσαι πραγματικά τόσο καλά!” Carl R. Rogers

Το άγχος είναι ένα από τα πιο σημαντικά συναισθήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Επηρεάζει τον τρόπο που αισθανόμαστε, που σκεφτόμαστε, που συμπεριφερόμαστε αλλά και το ίδιο μας το σώμα. Πρόκειται για τον μηχανισμό εκείνο άμυνας που ενεργοποιεί την αντίδραση ‘fight or flight’ ώστε να αντιμετωπίσουμε τον κίνδυνο είτε πρόκειται για ακραίες καταστάσεις είτε για μια απλή επαγγελματική συνέντευξη ή εξετάσεις. Το άγχος μας κινητοποιεί.

Όταν όμως είναι υπερβολικά έντονο, μπορεί να  προκαλέσει δυσλειτουργία στην καθημερινότητά μας. Αν φανταστούμε το άγχος ως ένα συνεχές που πηγαίνει από το μηδενικό ως το ακραίο άγχος, όταν βρισκόμαστε στο αρνητικό άκρο και για μεγάλο χρονικό διάστημα, πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιον σύμβουλο ψυχικής υγείας.

Συμπτώματα του άγχους:

  • Συναισθήματα φόβου, ανησυχίας, ανεπάρκειας.
  • Αίσθηση έλλειψης οξυγόνου, πνιγμού και πανικού.
  • Πόνος στο στήθος, γρήγοροι παλμοί, διάρροια, εφίδρωση.
  • Κοινωνική απομόνωση, υπερφαγία ή έλλειψη όρεξης, αϋπνία.

Όταν βιώνουμε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα για πολύ καιρό, είναι πολύ πιθανό να βιώνουμε άγχος. Μια άλλη μορφή άγχους είναι η αγοραφοβία, η οποία μας εμποδίζει να επισκεπτόμαστε χώρους με πολύ κόσμο.

Οι κρίσεις πανικού είναι ένα πολύ σοβαρό και συχνό στην εποχή μας σύμπτωμα: έρχονται ξαφνικά και μας κάνουν να αισθανόμαστε σα να πρόκειται να πεθάνουμε, να λιποθυμήσουμε ή να μας συμβεί καρδιακό επεισόδιο. Πρόκειται για μια πολύ τρομακτική εμπειρία που ο φόβος μην επαναληφθεί μπορεί να μας εμποδίσει από το να χαρούμε την ζωή, ακόμη και από το να βγούμε από το σπίτι.