Teacher Effectiveness Training, T.E.T.

Η Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου πραγματοποιείται με την παρουσίαση power point, την μελέτη του βιβλίου, τις ασκήσεις στο εγχειρίδιο ασκήσεων αλλά και μέσα από ένα πλήθος παιχνιδιών ρόλου (role plays). Οι εκπαιδευτικοί ασκούνται σε δεξιότητες ώστε να αυξήσουν τον χρόνο διδασκαλίας – μάθησης:

1. Ενεργητική Ακρόαση

Κατέχοντας την δεξιότητα της Ενεργητικής Ακρόασης, ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος είναι εκεί για να αφουγκραστεί τα προβλήματα των μαθητών, όχι για να τα λύσει αλλά για να τους βοηθήσει να τα αναγνωρίσουν, συχνά ακόμη και να «ξεφλουδίσουν το κρεμμύδι» και να βρουν ποια είναι η ρίζα του προβλήματος.

Ανακουφισμένος ο μαθητής έχει πια καθαρό μυαλό για να βρει ο ίδιος τη λύση. Όταν νιώθει πως έχει ακουστεί, το συναισθηματικό πλημμύρισμα καταλαγιάζει, κατορθώνει να αποδεχτεί ευκολότερα την κατάσταση που του προξενεί δυσφορία ακόμη κι αν το πρόβλημα είναι από εκείνα που δεν επιδέχονται λύση.

2. Αυθεντικότητα

Ένας Αποτελεσματικός Δάσκαλος δεν είναι μια αυθεντία αλλά ένας άνθρωπος με αδυναμίες. Έχει επίγνωση των συναισθημάτων που του αναδύονται ανά πάσα στιγμή στην τάξη και δεν διστάζει να δείξει στα παιδιά την ευάλωτη πλευρά του προκειμένου να ζητήσει από τους μαθητές την βοήθειά τους για την επίλυση των προβλημάτων.

Διεκδικεί χωρίς να επιβάλλει και αναλαμβάνει την ευθύνη των συναισθημάτων του. Έτσι κρατάει πάντα ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας με τους μαθητές του και είναι πολύ πιο εύκολο να τους βοηθήσει τόσο στην προσωπική τους ανάπτυξη όσο και στην ακαδημαϊκή τους πρόοδο.

3. Μέθοδος της Μη – Ήττας

Ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος δε συγκρούεται με σκοπό να επιβάλει τις δικές του λύσεις αλλά μέσω της Ενεργητικής Ακρόασης φροντίζει να εντοπίσει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών του. Τις θεωρεί τόσο σημαντικές όσο και τις δικές του και συνεργάζεται μαζί τους ακολουθώντας την μέθοδο της Μη – Ήττας κάθε φορά που υπάρχει σύγκρουση αναγκών μεταξύ του ίδιου και κάποιου μαθητή ή μεταξύ των μαθητών.

Εφόσον τα παιδιά εμπλέκονται στην όλη διαδικασία, αναλαμβάνουν την ευθύνη της εφαρμογής της λύσης πιο πρόθυμα και εκπαιδεύονται στην αυτοπειθαρχία.

4. Τροποποίηση περιβάλλοντος

Ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος έχει φαντασία, εμπλουτίζει, αφαιρεί ή αλλάζει το περιβάλλον, τις δραστηριότητες και τις διαδικασίες. Απώτερος στόχος του είναι να μεγιστοποιηθεί ο βέλτιστος χρόνος διδασκαλίας – μάθησης, ώστε τα παιδιά να απολαμβάνουν το σχολείο και ο ίδιος να μη νιώθει ματαίωση κάθε φορά που βιώνει δυσκολίες στην διαδικασία της διδασκαλίας.

5. Θετική στάση

Ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος σέβεται ακόμη και τις αξίες που δεν συμμερίζεται. Κρατάει θετική στάση ακόμη κι όταν δεν επικροτεί, φροντίζοντας συγχρόνως με το παράδειγμά του αλλά και τα λεγόμενά του να εμφυσήσει υψηλά ιδανικά στους μαθητές. Εφόσον έχει διατηρήσει το κανάλι επικοινωνίας ανοιχτό με τους μαθητές, μπορεί να λειτουργήσει ως σύμβουλος και πρότυπο.

Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου