- BY dscreative
- POSTED IN Άρθρα
- WITH 0 COMMENTS
- PERMALINK
- STANDARD POST TYPE
Στην Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου έμαθα πως ο δάσκαλος που έχει Ενσυναίσθηση, Αποδοχή κι Αυθεντικότητα, συνδέεται με τους μαθητές του ως πρόσωπο και όχι ως ρόλος. Κυρίως, δε φοβάται να κατέβει από το βάθρο του και να αποκαλύψει αυτό που πραγματικά είναι: Άνθρωπος.
Πάντα το είχα παράπονο. Στο συλλογικό ασυνείδητο ο δάσκαλος είναι ένας άνθρωπος φωτισμένος που εμπνέει τους μαθητές του να αναπτυχθούν στο μέγιστο δυναμικό τους. Κι όμως, ως παιδί, οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι που είχα ήταν ελάχιστοι.
Ποιες ποιότητες και ποιες δεξιότητες όμως χρειάζεται ένας εκπαιδευτικός ώστε να αφήσει ένα δυνατό, καθοριστικό αποτύπωμα στους μαθητές του; Πώς γίνεται και μερικούς δασκάλους όσα χρόνια κι αν περάσουν, αν τους συναντήσουμε τυχαία θα ορμήσουμε να τους αγκαλιάσουμε ενώ άλλοι πέρασαν από την ζωή μας αδιάφορα ή μας άφησαν ακόμη και τραυματικές αναμνήσεις;
1. Είναι φροντιστικός
Κατέχοντας την δεξιότητα της Ενεργητικής Ακρόασης, ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος είναι εκεί για να αφουγκραστεί τα προβλήματα των μαθητών, όχι για να τα λύσει αλλά για να τους βοηθήσει να τα αναγνωρίσουν, συχνά ακόμη και να “ξεφλουδίσουν το κρεμμύδι” και να βρουν ποια είναι η ρίζα του προβλήματος.
Ανακουφισμένος ο μαθητής έχει πια καθαρό μυαλό για να βρει ο ίδιος τη λύση. Όταν νιώθει πως έχει ακουστεί, το συναισθηματικό πλημμύρισμα καταλαγιάζει, κατορθώνει να αποδεχτεί ευκολότερα την κατάσταση που του προξενεί δυσφορία ακόμη κι αν το πρόβλημα είναι από εκείνα που δεν επιδέχονται λύση.
2. Είναι ευάλωτος
Ένας Αποτελεσματικός Δάσκαλος δεν είναι μια αυθεντία αλλά ένας άνθρωπος με αδυναμίες. Έχει επίγνωση των συναισθημάτων που του αναδύονται ανά πάσα στιγμή στην τάξη και δεν διστάζει να δείξει στα παιδιά την ευάλωτη πλευρά του προκειμένου να ζητήσει από τους μαθητές την βοήθειά τους για την επίλυση των προβλημάτων.
Διεκδικεί χωρίς να επιβάλλει και αναλαμβάνει την ευθύνη των συναισθημάτων του. Έτσι κρατάει πάντα ανοιχτό το κανάλι επικοινωνίας με τους μαθητές του και είναι πολύ πιο εύκολο να τους βοηθήσει τόσο στην προσωπική τους ανάπτυξη όσο και στην ακαδημαϊκή τους πρόοδο.
3. Σέβεται τις ανάγκες των μαθητών
Ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος δε συγκρούεται με σκοπό να επιβάλει τις δικές του λύσεις αλλά μέσω της Ενεργητικής Ακρόασης φροντίζει να εντοπίσει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών του. Τις θεωρεί τόσο σημαντικές όσο και τις δικές του και συνεργάζεται μαζί τους ακολουθώντας την μέθοδο της Μη- Ήττας κάθε φορά που υπάρχει σύγκρουση αναγκών μεταξύ του ίδιου και κάποιου μαθητή ή μεταξύ των μαθητών.
Εφόσον τα παιδιά εμπλέκονται στην όλη διαδικασία, αναλαμβάνουν την ευθύνη της εφαρμογής της λύσης πιο πρόθυμα και εκπαιδεύονται στην αυτοπειθαρχία.
4. Είναι ευρηματικός
Ο Αποτελεσματικός Δάσκαλος έχει φαντασία, εμπλουτίζει, αφαιρεί ή αλλάζει το περιβάλλον, τις δραστηριότητες και τις διαδικασίες. Απώτερος στόχος του είναι να μεγιστοποιηθεί ο βέλτιστος χρόνος διδασκαλίας – μάθησης, ώστε τα παιδιά να απολαμβάνουν το σχολείο και ο ίδιος να μη νιώθει ματαίωση κάθε φορά που βιώνει δυσκολίες στην διαδικασία της διδασκαλίας.
5. Σέβεται την διαφορετικότητα
Ο αποτελεσματικός δάσκαλος σέβεται ακόμη και τις αξίες που δεν συμμερίζεται. Κρατάει θετική στάση ακόμη κι όταν δεν επικροτεί, φροντίζοντας συγχρόνως με το παράδειγμά του αλλά και τα λεγόμενά του να εμφυσήσει υψηλά ιδανικά στους μαθητές. Είναι σύμβουλος και πρότυπο.
Ο δάσκαλος που έχει χτίσει δυνατή σχέση με τους μαθητές του, είναι πιο εύκολο να τους μεταδώσει αξίες σημαντικές για την ζωή αλλά και να τους συμβουλεύσει όταν εκείνοι το ζητήσουν ή όταν ο ίδιος το θεωρήσει αναγκαίο.
Στην Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Δασκάλου έμαθα πως ο δάσκαλος που έχει Ενσυναίσθηση, Αποδοχή κι Αυθεντικότητα, συνδέεται με τους μαθητές του ως πρόσωπο και όχι ως ρόλος. Κυρίως, δε φοβάται να κατέβει από το βάθρο του και να αποκαλύψει αυτό που πραγματικά είναι: Άνθρωπος.
Βιβλιογραφία:
Γκόρντον, Τ. (2011). Τα μυστικά του Αποτελεσματικού Δασκάλου. Αθήνα, ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ